HRAD CHOUSTNÍK A SKALNÍ MĚSTO

1. dubna 2008 v 19:45 | Text Jaroslav Demeter Ptáček, foto Petr Tousek |  ČESKO
Zříceninu hradu Choustník najdeme na hoře Choustník, u skalního města Choustník, asi jeden kilometr od obce Choustník. Hora Choustník je nepřehlédnutelnou dominantou zdejšího kraje a je vidět i ze vzdálenosti několika desítek kilometrů.
Jedná se o zřícenina dvojhradu, který má dvě hranolové věže a dva paláce, kapli a studnu. Z kaple se dochovala pouze část kružbového okna. Na ochoz věže se můžete podívat a kochat se výhledem do krajiny. Pokud vás uchvátilo horolezectví, tak si určitě vezměte lana, protože zdejší skalní město vám nabídne spoustu cest jak pro amatéry, tak i pro ty zdatnější lezce.

HISTORIE
Pravděpodobně prvně je zmiňován tento hrad jako sídlo Beneše z Choustníka v roce 1282. Hrad byl rozšířen Rožmberky asi okolo roku 1430. V roce 1614 je uváděno, že tento hrad je neobydlen. Za komunistického režimu se ze zříceniny hradu stala téměř rujna. Ve zdejších sklepech přespávali často trampové a horolezci. Rizikem však bylo to, že vchod do věže byl nezajištěn a proto se někteří lidé vydávali po rozpadlém schodišti na ochoz, což znamenalo značné riziko. Po sametové revoluci v roce 1989 byla zřícenina hradu zajištěna a opravena. Koruny zdiva byly obetovány. Tento zásah je ovšem diskutabilní. Někdo si ho pochvaluje, protože se na vrcholech zdí vytvořila cesta, po které se lze procházet (i když riziko pádu a následného úrazu tu pochopitelně je). Někdo tento zásah do chátrající památky kritizuje.

ČARODĚJNICE NA CHOUSTNÍKU
Pověsti o čarodějnicích na tomto hradě se váží hlavně ke studni, která se dochovala a můžete do ní nahlédnout (ale pozor, protože nahlédnete-li do ní, tak i ona nahlédne do vás). Dle legend se u této studny schromažďoval rej čarodějnic. Některé legendy vyprávějí o tom, že to bylo každý den, jiné zase o tom, že jen za úplňku, a další uvádějí různá data, která se váží k pranostikám. Krom čarodějnic se zde prý zjevují i démoni a další podivné bytosti e.c. pták ohnivák. Ten létá ke studni prý jen jednou do roka, aby se z ní mohl napít. Pije ovšem přesně jen dvě minuty. Pokud budete trpět nějakou chorobou, tak údajně stačí, když si na ptáka ohniváka počkáte u studny. Během jeho pití musíte skočit do studny a koupat se v ní do té doby, než přestane pít. Až odlétne, tak ze studny vylezete a všechny vaše nemoci odejdou.

POKLADY NA HRADĚ
Dle pověstí je pod hradem zakopáno mnoho pokladů. Dokonce se zde prý na Velký pátek otvírá vchod do druhého světa. Dle jiné verze se zde občas otevřou skály a nechají vás vstoupit do místa, kde jsou poklady uloženy. A dle další verze se otevře zeď hradu a nechá vás vstoupit do tajné komnaty. Takže si můžete vybrat, ale mohu vás ujistit, že ve sklepech a ani v dalších částech hradu poklad nenajdete. Když mi bylo asi sedmnáct let, tak jsem zde s partou horolezců oslavoval Vánoce v jednom sklepě. Hrad jsme tenkrát prolézali a v rujnách se nic nenašlo. A pokud by to tam bylo, tak už to dávno mohl někdo vyzvednout, protože hrad je neobydlen od roku 1614 a do roku 1989 chátral.

KUDY KAM
Pojedete-li autem od Prahy, tak se vydáte po silnici směrem na Benešov u Prahy, Tábor a České Budějovice. V Táboře odbočíte směr Chýnov, Pelhřimov, Brno. V Chýnově (kousek za benzinovou pumpou) se na křižovatce vydáte směr Choustník.
Pojedete-li autem od Českých Budějovic, tak se vydáte po silnici směrem na Tábor a Prahu. Projedete Veselí nad Lužnicí, Soběslav a Planou nad Lužnici. Skoro na konci Plané nad Lužnicí odbočíte vpravo na Turovec, Chýnov, Pelhřimov. V Turovci odbočite pod kopcem na křižovatce před rybníkem vpravo a pojedete směrem na Choustník.
Druhá možnost je ta, že v Turovci pojedete dál rovně na Chýnov (asi 4 kilometry) a před Chýnovem se na křižovatce vydáte směr Choustník. Obě cesty jsou skoro stejně dlouhé a dobře značené.
Pojedete-li od Brna, tak se vydáte po dálnici D1 směrem na Prahu a u Humpolce odbočíte na Pelhřimov. Z Pelhřimova pojedete na Chýnov (směr Tábor). Projedete Chýnovem přes náměstí a pod kopcem se na křižovatce vydáte směr Choustník.
Pojedete-li vlakem od Prahy nebo od Českých Budějovic, tak se vydáte po trati ČD Praha - Benešov u Prahy - Tábor - Planá nad Lužnicí - Soběslav - Veselí nad Lužnicí - České Budějovice (nebo naopak). Vystoupíte ve stanici Planá nad Lužnicí (pozor - každý vlak zde nezastavuje) a vydáte se po turistické cestě na Choustník. Půjdete po žluté značce přes Plánský les, okolo Borku, okolo Spáleného, přes obec Skopytce až na Choustník. Vzdálenost odhaduji asi na deset kilometrů.
Pojedete-li vlakem od Brna, tak se vydáte po trati ČD směr Jihlava - Pelhřimov - Chýnov - Tábor. V Chýnově vystoupíte a budete pokračovat pěšky z nádraží do města Chýnov (asi 1 kilometr). Z Chýnova můžete použít autobusu, který zastavuje na náměstí. Ten jezdí několikrát za den do obce Choustník. Nebo můžete jít pěšky do obce Hroby. Z této obce vede žlutá turistická značka přes kopec Blaník (není to ten Blaník ke kterému se vztahuje pověst o Blanických rytířích), Terezín (není to ten Terezín, který známe z historie), okolo Krtova až na Choustník. Vzdálenost odhaduji asi na deset až patnáct kilometrů.

NA CHOUSTNÍK PŘES TUROVECKÉ LESY NA KOLE
Start naší dnešní cesty bude v Plané nad Lužnicí, což je městečko ve kterém má chatu mnoho herců a ve kterém vystavoval i fotograf Jan Saudek. Jak se do Plané dostaneme?

KUDY KAM
Naložíme-li svá kola na auto nebo do auta, tak máme několik možností.
Pojedeme-li od Prahy, tak se vydáme po silnici směrem na Benešov u Prahy a budeme pokračovat dál přes Votice, Střezimíř, Sudoměřice u Tábora, Tábor, Sezimovo Ústí. Asi dva až tři kilometry za Ústím již uvidíme ceduli Planá nad Lužnici. Na křižovatce odbočíme vlevo k vlakovému nádraží.
Od Benešova u Prahy máme ještě jednu možnost cesty, která je sice o něco delší, ale zase se vyhneme případné "zácpě" na hlavním tahu Praha - Tábor - České Budějovice. V Benešově můžeme odbočit na Chotýšany, Vlašim, Louňovice pod Blaníkem, Mladou Vožici, Ratibořské Hory a Tábor. V Táboře se vydáme směrem na České Budějovice. Projedeme okolo města Sezimovo Ústi a po několika minutách jsme již v Plané nad Lužnicí. Na křižovatce odbočíme vlevo k vlakovému nádraží.
Pojedeme -li od Českých Budějovic, tak se vydáme po silnici směrem na Prahu. Projedeme Veselí nad Lužnicí, Soběslav a po chvilce budeme v Plané nad Lužnicí. Projedeme přes město a na konci města na křižovatce odbočíme vpravo k nádraží.
Pojedeme-li od Brna, tak se vydáme směrem na Jihlavu, Pelhřimov a Tábor. Do Tábora však nedojedeme, protože ve městě Chýnov odbočíme směrem na Turovec a Planou nad Lužnicí. V Plané nad Lužnicí odbočíme těsně za přejezdem přes koleje vlevo a pojedeme směrem před nádraží.
Pokud pojedeme vlakem, tak můžeme postupovat následovně
Pojedeme-li od Prahy, tak se vydáme po trati ČD směrem na České Budějovice. Dvě stanice za městem Tábor je Planá nad Lužnicí, kde vystoupíme (pozor - všechny vlaky v Plané nad Lužnicí nezastavují).
Pojedeme-li od Českých Budějovic, tak se vydáme po stejné trati - akorát obráceně. Takže projedeme stanice Veselí nad Lužnicí a Soběslav. Několik minut za městem Soběslav je již nádraží Planá nad Lužnicí, kde vystoupíme (pozor - všechny vlaky v Plané nad Lužnicí nezastavují).
Pojedeme-li vlakem od Brna, tak se vydáme po trati směrem na Jihlavu, Pelhřimov a Tábor. V Táboře přestoupíme na trať Tábor - České Budějovice. Dvě stanice za městem Tábor je Planá nad Lužnicí, kde vystoupíme (pozor - všechny vlaky v Plané nad Lužnicí nezastavují).

PŘES TUROVECKÉ LESY NA CHOUSTNÍK
Takže momentálně stojíme před nádražím v Plané nad Lužnicí. Nádraží máme za sebou a město máme před sebou. Na pravé straně vidíme silnici, která vede kolem kolejí. Po té se vydáme a po několika metrech dojedeme na malou křižovatku. Pokračujeme vpravo přes koleje (resp. přes přejezd) a budeme pokračovat do kopce pořád rovně směrem na Turovec. Po levé ruce budeme mít průmyslovou zónu, ale již za několik minut budeme za městem. V místech, kde začínají lesy (po pravé straně) uvidíme po chvilce šlapání odbočku do lesa (většinou je tam závora, aby do lesa nejezdila auta). Závoru objedeme a pokračujeme dál.
Je to cesta lesní, ale široká a pohodlná, takže ji zvládneme třeba i na silničním kole. Zabloudit nemůžete (pokud nebudeme nikam odbočovat). Po několika kilometrech po této krásné cestě vedoucí hlubokým lesem dojedeme na místo, které je zvané Kavecko. Tam je křižovatka cest. Jedna možnost je ta, že budeme pokračovat dále po lesních cestách po turistické značce. Ovšem mnohem pohodlnější je, když se vydáme dále rovně. Po několka metrech uvidíme před sebou silnici. Odbočíme vpravo a připravíme se na středně náročné kopce.
Po několika kilometrech jízdy po klidné silnici dojedeme přes vesničky do obce Choustník (cesta je dobře značená). Teď jsme již v obci Choustník, ale to neznamená, že máme vyhráno. Ten největší kopec nás čeká teprve teď. Sledujeme ukazatele a šlapeme (popřípadě vedeme kola) vzhůru ku hradu. Odměnou nám bude skvělá vyhlídka z hradu do krajiny. Vzdálenost odhaduji asi na dvacet kilometrů.

KUDY ZPĚT
Můžeme pokračovat po stejné silnici po které jsme přijeli na Choustník. Mineme však odbočku do Turoveckého lesa a pojedeme pořád rovně z prudkého kopce. Dojedeme do obce Turovec na hráz rybníka. V obci Turovec najdete obchod a taktéž restauraci. Odbočíte vlevo a dostanete se opět zpět do Plané nad Lužnicí.
Pokud jsme do Plané nad Lužnicí nepřijeli autem (a nemusíme si ho tam vyzvednou), tak můžeme pokračovat z Choustníku přes Radenín do města Chýnov (viz poznámka *2), kde je nádraží. A nebo můžete pokračovat z Choustníku na Turovec (jako v odstavci viz výše) a v Turovci odbočíme vpravo a po čtyrech kilometrech dojedeme taktéž do Chýnova.

"DRSNĚJŠÍ" CESTA
Pokud se považujeme za "tvrdé bikery", tak můžete zvolit náročnejší cestu terénem. Vydáme se od Plané nad Lužnicí po turistické cestě na Choustník. Pojedeme po žluté značce přes Plánský les, okolo Borku, okolo Spáleného, přes obec Skopytce až na hrad. Vzdálenost odhaduji asi na deset kilometrů.

Šťastnou cestu přeje

Jaroslav Demeter Ptáček
Foto: Petr Tousek

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.