RÁMA

14. března 2008 v 15:16 | Jaroslav Demeter Ptáček |  MÝTY A LEGENDY
Skoro jako pohádky znějí legendy o tomto bohu. Někdy je označován za bratra boha Kršny, někdy je označován za inkarnaci Višnua a jindy zase za syna Višnua. Každá část velké Indie má o tomto bohu jiné pověsti a přikládá mu i jinačí významy. Ráma a Balaráma jsou někdy pokládáni za dva bohy, ale někdy jen za boha jediného. Bůh Ráma není znám jen v hinduistické tradici, ale i u džinistů či v hnutí Hare Kršna. Jeho jméno je součástí "Hare Kršna" mahamantry.

DALŠÍ JMÉNA A SYNONYMA UŽÍVANÁ V JINÉM KRAJI ČI V JINÉ DOBĚ
RÁMA (potěšitel);
BALARÁMA (silák Ráma);
HALÁJUDHA (ozbrojen radlicí);
RÁMAČANDRA;
etc.

RÁMA je pokládán za boha potěšení;
RÁMA je pokládán za vládce sluneční dynastie;
RÁMA je pokládán za sedmé vtělení boha Višnua;
RÁMA je pokládán za boha odvahy;
RÁMA je pokládán za boha oddanosti;
RÁMA je pokládán za boha smyslu pro povinnost;
RÁMA je pokládán za boha hrdinu;
RÁMA je pokládán za boha plodnosti;
RÁMA je pokládán za boha zemědělství;
RÁMA je pokládán za syna Kóšalského krále Dašarathy;
RÁMA je pokládán za bratra oddaného Lakšmana;
RÁMA je pokládán za bratra chrabrého Šatrughna;
RÁMA je pokládán za bratra spravedlivého Bharata;
RÁMA občas vystupuje i jako bratr boha Kršny;
etc.

JAK HO POZNÁME
Ráma je často zobrazován v lidské podobě. Často jede na voze. Občas má luk z cukrové třtiny a toulec se šípy. Jeho pleť je nejčastěji bílá.
LEGENDY
Dle jedné legendy se Ráma narodil jako následník trůnu v království Ajódhi. Jeho otcem byl dle této legendy král Dašaratha a matkou mu byla králova žena Kausalji. Jeho ženou byla Síta, která je označována nejčastěji jako bohyně země. Občas se této bohyni říkalo též Ajónidža a občas byla ztotožnována s bohyní Lakšmí.
Se Sítou utekl Ráma do lesů, kde ho začal však ohrožovat démon Rávana, který jeho ženu Sítu unesl. Ráma se proto spojil s vládcem opičích kmenů bohem Hanumánem. Hanumán, bůh s velkými čelistmi v podobě opice a syn boha větrů Pávany, se stává jeho služebníkem. Začalo společné pronásledování démona a Síty. V konečné bitvě bůh Ráma přemohl démona a osvobodil svou milovanou Sítu. Pak se vrátili zpět domů a tam se Ráma ujal království. Skoro se mi chce na závěr napsat: a jestli nezemřeli, tak žijí i dnes. Hezká pohádka (pardón - mýtus), že?
Ovšem dle jiné legendy se Ráma narodil jako syn Vasudévy a Dévakí. Ale aby to bylo ještě zamotanější, tak sice jeho matka byla Dévakí, ale chlapec se narodil z lůna Róhiní. Róhiní patřila mezi nižší bohyně štěstí. Taktéž byla označována jako bohyně lunárních konstelací. V džinistickém náboženství se dokonce setkáváme s Róhiní jako bohyní vzdělání a moudrosti.
Někdy je pokládán bůh Ráma a bůh Balaráma za jednu a tutéž osobu. Jindy zas jsou to dvě různé osoby. A někdy je Balaráma pokládán pouze za určitou sílu Rámovu. Ráma je též považován za inkarnaci boha Višnua. Občas je sám bůh Višnu považován za jeho otce, protože ten oplodnil dle jiné legendy Dévakí dvěma vlasy. Aby však malého nenarozeného Rámu ochránil před démonem (či démony), tak jeho embryo přenesl do lůna Róhiní. Bohové prostě mohou vše.

PRAMENY A PAMÁTKY
Ráma je zmiňován v některých starých lit. pramenech exempli causa v eposu Rámájana nebo v Mahábháratě etc. Po celé Indii najdeme i dnes mnoho soch tohoto boha a taktéž mnoho svatyní, které jsou mu zasvěcené.

Připravil Jaroslav Demeter Ptáček
Použitá literatura:
Anna L. Dallapiccolová: Hindské mýty (Nakladatelství KMa 2006);
Jan Filipský: Encyklopedie Indické mytologie (Nakladatelství Libri Praha 2007);
Michael Jordan: Encyklopedie bohů (Volvox Globator 1997); //
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.