NIŠUMBA A ŠUMBA

14. března 2008 v 15:14 | Jaroslav Demeter Ptáček |  MÝTY A LEGENDY
Nišumbha a Šumbha jsou dvě bájné postavy, které jsou pokládány za bratry. Jelikož si oba přáli dosáhnout věčné nesmrtelnosti, tak zahájili asketický život a věřili, že tímto sebetrýzněním dosáhnou toho, že se vyhnou smrti a budou žít věčně. Dle mýtů Nišumbha i Šumbha podstoupili toto pokání po dobu ticíce let.

DALŠÍ JMÉNA NIŠUMBHOVA UŽÍVANÁ V JINÉM KRAJI ČI V JINÉ DOBĚ
NIŠUMBHA
NIŠUMBA;
NISUMBHA;
NISUMBA;
UPASUNDA.
DALŠÍ JMÉNA ŠUMBHOVA UŽÍVANÁ V JINÉM KRAJI ČI V JINÉ DOBĚ
ŠUMBHA
ŠUMBA;
SUMBHA;
SUMBA;
SUNDA;
HOODLUM;
COSH;
ZABIJÁK;
NIŠUMBHA je pokládán za démona;
NIŠUMBHA je pokládán za démonského válečníka;
NIŠUMBHA je pokládán za velkého asketu;
NIŠUMBHA je pokládán za sebetrýznitele;
etc.
ŠUMBHA je pokládán za mýtického vládce démonů;
ŠUMBHA je pokládán za krále daitjů;
ŠUMBHA je pokládán za velkého zabijáka;
ŠUMBHA je pokládán za démona
ŠUMBHA je pokládán za démonského válečníka;
ŠUMBHA je pokládán za velkého asketu;
ŠUMBHA je pokládán za sebetrýznitele;
etc.

NIŠUMBHOVA A ŠUMBHOVA TOUHA PO NESMRTELNOSTI
Příběh těchto bratrů je o tom, že na počátku se snažili dosáhnout společně nesmrtelnosti. Snažili se o to způsobem, který praktikují někdy i dnes někteří asketové. Skrze toho, že se vzdám všeho lidského, dosáhnu jistého blaženého stavu (nirvány). Již Gautama Buddha upozorňoval na to, že asketismus není cesta (i on sám se touto cestou ve svém mládí vydal), a dával přednost "zlaté střední cestě". Nišumbha a Šumbha si však zvolili cestu extrému a dle mýtů podstoupili pokání trvající tisíc let. Po tisíci letech asketického způsobu života, se snažili přesvědčit samotného Brahmu, aby jim daroval nesmrtelnost. Ten je však odmítl. Tak se bratři vydali cestou ještě hlubší askeze a věřili tomu, že si tím získají nesmrtelnost. Jejich askeze je popisována v mýtech dokonce tak, že i samotné nebe o ní vědělo a začalo se otřásat v základech. A tak přišel na scénu bůh Indra , který se snažil rozptýlit jejich pozornost. A tak jim seslal dvě krásné a svůdné ženy, které měly úkol je svádět k milostným hrám. Jednalo se o dvě víly: Rambhu a Tilottamu.

RAMBHA
Rambha se narodila tak, že se vynořila z praoceánu. Byla prý mnohem krásnější než všechny ostatní bohyně a obyvatelky nebes. Krom toho, že poblouznila bratry Nišumbhu a Šumbhu, tak stačila ještě poblouznit jiného vládce démonů - Rávanu, který jí dle mýtů znásilnil. Dále svedla na příkaz boha Indry i mudrce Višmámitru.

TILOTTAMA
I Tilottama se nenarodila přirozeně, ale byla stvořena božským řemeslníkem Viškakarmou. Tato bohyně učarovala i samotného boha Indru. Její krása byla natolik veliká, že bylo škoda se na ní koukat jen skrze dvě oči. Proto si Indra nechal narůst tisíc očí, aby si mohl její krásu vychutnat. Dokonce učarovala i boha Šivu . Tomu, když spatřil její krásu, narostly ze samého údivu čtyři obličeje.

NIŠUMBHOVA A ŠUMBHOVA MILOSTNÁ TOUHA
Indrův plán se povedl a tak se 5000 let začali bratři Nišumbha a Šumbha věnovat milostným hrám. Divíte-li se tomu, tak vás mohu ujistit, že se není čemu podivovat, protože se jedná jen a jen o mýty. Po těchto 5000 let dlouhém milostném životě se však Nišumbha a Šumbha rozhodli vrhnout se opět k velkému pokání. Proč se tomu tak stalo, to jsem bohužel nikde nevypátral, ale asi se není čemu divit - po tolika letech.

NIŠUMBHOVA A ŠUMBHOVA VÁLKA
Po několika dalších letech aketického způsobu života si bratři mysleli, že již dosáhli nesmrtelnosti. Šumbha se nechal proto korunovat za krále všech démonů a jeho bratr Nišumbha se nechal korunovat za krále a velitele velkého vojska. S tímto vojskem se vydal do války proti bohům.A světě div se, válku prý vyhrál. Porazil boha Indru a ukradl mu jeho trůn i jeho slona, jeho koně a jeho krávu, jenž prý plnila všechna bohova přání. Tato vláda Nišumbhova trvala dalších tisíc let. Po tisíci letech se rozhodl bůh Šiva k velkému plánu. Šiva totiž zjistil, že jsou proti oběma bratrům bezmocní pouze bohové, ale ne bohyně. Proto přišla na pomoc bohyně Déví a zjevila se oběma bratrům démonům. Nišumbha i Šumbha se do bohyně naráz zamilovali. Oba bratři chtěli bohyni pro sebe a oba jí chtěli za svou ženu. Bohyně Déví však chtěla někoho silného a tak rozkázala bratrům, aby spolu proti sobě začali bojovat. A tak se také stalo a tím skončila nadvláda démonů nad světem bohů.

Připravil Jaroslav Demeter Ptáček
Použitá a doporučená literatura:
Anna L. Dallapiccolová: Hindské mýty (Nakladatelství KMa 2006);
Jan Filipský: Encyklopedie Indické mytologie (Nakladatelství Libri Praha 2007);
T. Richard Blurton: Bengálské mýty (Nakladatelství KMa 2007);
Michael Jordan: Encyklopedie bohů (Volvox Globator 1997) //
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.